On the road again !

Stranden en Frejus

Vlakbij het hotel waar we resideren hebben we een prachtig stukje natuur ontdekt. Het is een stiltegebied en uitsluitend voor wandelaars toegankelijk. We zijn in de afgelopen jaren al talloze keren langs de ingang gereden maar hebben nooit vermoed dat er vlak langs de weg zo een prachtig en rustig gebied is. De naam van de plek is : "Pointe des Sardinaux" . Het heeft enige moeite gekost om in het water te geraken door de vele keien en rotsen maar dat was allezins de moeite waard, het zicht was uitstekend en er was een weelderige plantengroei waarin veel vissen zich ophielden. Hier gaan we in de toekomst vaker komen en snorkelen.
In de buurt van Saint Aygulf vonden we in een baai het strand geheten:" Plage de grand boucherel" Hier moesten we via een rotspartij klimmen en klauteren om op het bijna verlaten strand te komen.
Ook in Ramatuelle werd een plek aangeraden waar gesnorkeld en gedoken kan worden : "Plage de L`escalet".
Ook deze plek was te bereiken via een rotstrap, een prachtige plek, beschut tegen de wind. Hier konden we eenvoudig het glasheldere water in wandelen.
Maar we hebben meer gedaan dan aan het strand of in de zee liggen, we zijn b.v. naar Frejus geweest en hebben door het Romeinse amfitheater gelopen. Ook zijn we naar de kathedraal geweest en naar de Pagode Hong Hien. Deze pagode is een Boedistisch monument ter nagedachtenis aan de Vietnamezen die in de eerste Indochinese oorlog aan de zijde van de Fransen streden. Het bataljon was gevestigd in Frejus.
Een van de bekendste bezienswaardigheden in deze streek is de abdij in Le Thoronet. Twee jaar geleden wilden we die gaan bezoeken, het heeft veel moeite gekost om de abdij te vinden omdat hij ca. 5 kilometer buiten de stad ligt. Toen we er dan eindelijk toch aankwamen werd ons de toegang geweigerd omdat Paul Verhoeven er een film aan het opnemen was. Vorig jaar jaar hebben we de abdij wel uitgebreid kunnen bekijken, het concert dat rond die tijd zou plaatsvinden konden we helaas niet bijwonen.
Dit jaar was dat anders, in Frejus zagen we een aankondiging van een optreden van "Les voix des Animées". Een a capella koor dat liturgische liederen ten gehore bracht, mede door de sfeer en de geweldige akoestiek in de abdij was het een uitvoering om nooit te vergeten.
Hieris te zien en horen hoe dat was.

Addy

Jullie hebben heel wat afgeklauterd om een fraai strandje te ontdekken!
Nu ook Fréjus weer opnieuw ontdekt en genoten van het capella koor.
Straks weer Noordwaarts. Ben benieuwd hoe de tocht verder verloopt!

Kitty Vallatos

Klinkt geweldig; Wat ik leuk vind is dat jullie niet zomaar een land "doen", zo van " Today is tuesday, it must be Belgium". Mensen die in een week heel Europa doen. Jullie ervaren echt een land en bezoeken veel bezienswaardigheden. Ga zo door. mooie fotos ook.