On the road again !

Being Human

Gisteren konden we weer een nieuwe tentoonstelling bekijken in het Fotomuseum Den Haag.

We komen daar zeer regelmatig, het museum gaat pas om 11 uur open maar we zijn er altijd een uur eerder omdat er anders geen parkeerruimte meer is.

In dat uur drinken we een kop koffie, en nemen de kranten door, in het restaurant van het museum dat al wel open is.

De nieuwe tentoonstelling is getiteld : Being Human.over de fotograaf en zijn werk te lezen is :

De foto`s zijn gemaakt door de Amerikaan William Wegman.

Dit is wat er over de fotograaf en zijn werk te lezen is :

Via een advertentie in een lokale krant in Long Beach, Californië kocht kunstenaar William Wegman in 1970 een puppy. Toen hij met het dier naar huis reed, was hij er zelf nog niet helemaal van overtuigd of die aankoop een goed idee was. Eigenlijk was het meer een langgekoesterde wens van zijn vrouw om een hond te nemen.

Hij noemde het dier Man Ray, naar de beroemde Amerikaanse surrealist. Als Wegman een foto of video wilde maken, liep de Weimaraner steevast door het beeld. Dat was aanvankelijk irritant, maar het dier aan de lijn houden resulteerde in gejammer. Wegman besloot om Man Ray in zijn werk toe te laten. Sterker nog, hij werd zijn muze en samen werden ze wereldberoemd. Toen de hond in 1982 overleed, werd hij door The Village Voice postuum uitgeroepen tot Man of the Year.

Soms zijn de Weimaraner honden zichzelf en zitten ze op een kleurige stoel, soms zijn ze compleet uitgedost en spelen ze een menselijke rol, compleet met pruiken en kleding. Aanvankelijk was Wegman nogal huiverig om zijn honden te vermenselijken. “Maar uiteindelijk is het onvermijdelijk,” vertelt hij telefonisch vanuit zijn woonplaats New York. “Man Ray heb ik nooit echt aangekleed. Ik transformeerde hem wel in andere dieren, in een kikker of een olifant bijvoorbeeld. Maar met Fay Ray veranderde dat. Toen klopte het ineens. Ik vond dat zij eruitzag als een Egyptische godin.”

Een verrassende en grappige tentoonstelling.