On the road again !

Christiansfeld

Onze eerste bestemming gisteren was Kongernes Jelling, een museum in de gelijknamige plaats. We kwamen er alles te weten over de geschiedenis van de Vikingen.

Maar het belangrijkste waren de runenstenen die buiten het gebouw te bekijken waren.

De runenstenen van Jelling zijn grote runenstenen met inscripties in runenschrift op het kerkhof van de kerk van de Deense plaats Jelling. Zij dateren uit de tiende eeuw en zijn opgericht door de eerste koningen van Denemarken. De runenstenen staan samen met de grafheuvels en de kerk van Jelling sinds 1994 op de Werelderfgoedlijst van de UNESCO. De kleinste van de twee runenstenen is de oudste en vormt samen met de grafheuvels een uitstekend voorbeeld van de heidense, Scandinavische cultuur. De andere runensteen en de kerk illustreren de kerstening van het Deense volk rond het midden van de tiende eeuw.

De grote runensteen wordt soms ook wel beschouwd het "doopcertificaat van Denemarken".

In Vejle hebben we de prachtige Sankt Nicolai Kirke bezocht, hebben wat door het stadje gelopen en gezocht naar een andere bezienswaardigheid : Den Smidske Gard. Het zou een koopmanshuis zijn uit 1799. Op het adres aangekomen bleek er wel een zeer oud gebouw te staan, er was echter een restaurant in gevestigd. Bij navraag had men nog nooit van Den Smidske Gard gehoord. We hebben niet verder gezocht en zijn verder gereisd naar Fredericia. Fredericia is een havenplaats waar we een poosje aan de waterkant hebben doorgebracht en hebben gekeken naar een groep jongeren die SUP les kregen.

Vanmorgen, op de laatste dag in Denemarken zijn we naar Haderslev gegaan, weer een mooi oud stadje waar we natuurlijkde kerk weer hebben bezocht.

Niet te ver van Haderslev zou een mooi zandstrand te vinden zij in Bjert aan de Klein Belt, en uitloper van de Oostzee. Via smalle en slingerende weggetjes zijn we er gekomen, en inderdaad er was een smal zandstrandje ,maar breed genoeg om de auto neer te zetten en de stoelen uit te klappen. En zo hebben we een paar uur in de zon en in de wind toch nog even kunnen genieten van een van de laatste zomerdagen in Denemarken.

Natuurlijk zijn we ook in de Geografisk Have geweest een plantentuin met een oppervlakte van 12 hectare.Hier groeien en bloeien meer dan 2000 plantensoorten van over de hele wereld. Er is bijvoorbeeld het grootste bamboebos van Europa.

En zo is er een einde gekomen aan de reis door Denemarken. Morgen gaan we vertrekken richting Cloppenburg, hier blijven we nog een nacht over zodat we vrijdag nog maar ca. 400 kilometer hoeven te rijden om thuis te komen.

We kunnen terug kijken op een mooie reis met over het algemeen zeer goed weer, we hebben in goede hotels overnacht en veel vriendelijke mensen ontmoet.

we hebben mooie dingen gezien en veel foto`s gemaakt. We hebben veel tijd in de natuur en aan de zee doorgebracht.

Norma

Het was zeker een mooie reis. Genoten van de verhalen en de prachtige natuur
Veilige teis terug.

Marijke

Een mooie reis weer! Goede reis terug!

Kitty Vallatos

Jongens ik heb net vandaag een cataract operatie gehad en kan niet veel zien. Dus even wachten met de reacties.
Groetjes, Kitty

Hans Imhoff

Weer genoten van jullie reisverslagen en foto's. Het blijft een boeiende ervaring om met iemand mee te reizen; in dit geval jullie. Goede reis naar huis en bedankt