On the road again !

Albaek

Het was gisteren druilerig toen we uit Nykøbing Mors vertrokken, en het is niet beter geworden gedurende de dag, wel slechter. Toen we onderweg waren barstte er een regenbui los zo hevig dat de de ruitenwissers moeite hadden om de voorruit doorzichtig te houden.

In Blokhus zijn we het strand opgereden, we hadden de intentie om 16 kilometer verderop, in Løkken, het strand weer te verlaten. Maar omdat er weer een hevige regenbui op ons neerdaalde zijn we na enkele kilometers omgekeerd en zijn voorzichtig terug gereden. We konden door de hevige regen niet meer zien wat er voor de auto was. Alles is goed afgelopen en alles doet het nog.

In de buurt van Løkken hebben we het Børglum klooster bezichtigd. Het klooster is ca. 900 jaar oud en binnen het klooster is een prachtige kathedraal. Op de bovenste etage zijn interessante exposities te zien.

Vroeg in de middag hebben we ingecheckt in de kro in Albaek. We hebben weer een kamer op de begane grond, We hebben ons aangeleerd om de dag voor we arriveren in een volgend hotel een mailtje te sturen met het verzoek een kamer op de begane grond te mogen bewonen als er geen lift is. Tot op heden is dat verzoek gehonoreerd.

Vanmorgen zijn we in alle vroegte afgereisd naar Grenen Grenen is het uiteinde van de landtong Skagens Odde aan de noordoostkust van het eiland Vendsyssel-Thy in Jutland, die het noordelijkste punt van Denemarken bevat (enige honderden meters ten noordwesten van Grenen). Grenen zelf is meer oostwaarts gericht.

Grenen is ontstaan door verplaatsing van zand langs de westkust van Jutland, en groeit circa 10 meter per jaar in noordoostelijke richting (in de richting van Zweden).

Bij Grenen ontmoeten het Skagerrak en het Kattegat elkaar. Dit is duidelijk te zien aan de golven, die van weerskanten komen en na Grenen tegen elkaar botsen. Vanwege de sterke stroming bij Grenen is het streng verboden er te zwemmen.

We zijn naar de landtong gereden in een soort bus getrokken door een tractor.

Omdat het maar niet zonnig wilde worden hebben we de beschutting van het museum in Skagen opgezocht, er was een zeer uitgebreide tentoonstelling van de Deense schilder Anna Ancher. Het was er erg druk, we moesten wachten om toegelaten te worden, als er 2 personen het pand verlieten mochten 2 anderen naar binnen. Dit alles in het kader van de corona maatregelen.

Onderweg naar Frederikstad kwamen we langs Radbjerg Mile. De wandelduin Rådberg Mile is sinds 1900 een beschermd natuurgebied, waarop je vrij een duinwandeling kan maken. De zandmassa bereikt een hoogte van 40 meter en bedekt een oppervlakte van ongeveer 120 hectaren. Door de stevige westenwind die er meestal waait, verplaatst de duin zich langzaam met een snelheid van 15 meter per jaar naar het oosten, richting Kattegat.

Men verwacht dat de duin tegen het jaar 2130 de weg naar Skagen zou bereiken om 30 jaar later in de Oostzee te verdwijnen. In de buurt worden dan ook een aantal huizen en straten bedreigd.

Maar intussen konden we genieten van deze ronduit schitterende plek.

In Frederikstad hebben we na een korte wandeling een lekker lokaal biertje gedronken, waarna het tijd was om terug te keren naar het hotel.

Jullie beleven heel wat!
Jammer van het slechte weer, maar desondanks hebben jullie veel ontdekt en doen heel wat ervaringen op!
Hopelijk gaat op jullie verdere reis de zon weer schijnen!

Addy

Een bericht heb ik al gestuurd.
Zie vorig antwoord.