On the road again !

vrijdag 7februari 2020

vrijdag 7 februari 2020

Gisterenavond stopte tijdens het diner de muziek weer. En dat bleek wederom geen goed teken te zijn. De haven waar we vanmorgen hadden moeten afmeren kan ons niet ontvangen omdat er niet voldoende medisch onderlegd personeel is om ons op de aanwezigheid van het corona virus te controleren.
Dus zou de volgende bestemming Naha (Japan) moeten zijn.
Maar .......vanmorgen rond 7 uur werden we via de luidsprekers gewekt door de inmiddels bekende stem van onze kapitein, de brenger van slecht nieuws.
De mededeling was kort en hevig: Ook de haven van Naha wil ons niet ontvangen. Zo ook andere Japanse havens die we zouden aandoen. En dus.......wordt de cruise gecanceld, niet alleen voor diegenen die op 15 februari van boord zouden gaan, maar voor diegenen die tot 29 februari zouden blijven. Wij dus. Op een later tijdstip krijgen we te horen waar we heen gaan en waar we van boord kunnen om maar huis te vliegen.
Tijdens het ontbijt was het merkbaar dat het schip geen rechte koers meer voer maar een minimale bocht aan het varen was.
Wat later toen we op een beeldscherm keken waar alle wetenswaardigheden over schip, koers, weer etc. te zien zijn zagen we dat de noordelijke koers was veranderd in een koers zuid zuid west .
Er begon een geanimeerde conversatie met medepassagiers, er werd gegist naar waar het schip onderweg zou kunnen zijn, de meeste stemmers dachten dat het Guam zou kunnen zijn, een eiland waar we zouden kunnen aankomen als we deze koers aanhouden. Het eiland is deel van de Hawaï eilanden en is Amerikaans grondgebied. Bovendien is er een militaire basis met een vliegveld. Het zou ongeveer 4 dagen varen zijn naar Guam. Voor het moment kunnen we alleen maar afwachten, er zijn onderhandelingen gaande met de US en Nederlandse autoriteiten.
Inmiddels is het avond geworden en hebben we een update mogen ontvangen.
De koers is gewijzigd , We varen nu een ZW koers. Guam is dus niet langer een optie, het zou nu b.v. Singapore of Bangkok kunnen worden, al weet ik niet zeker of Singapore de grenzen al dan niet gesloten heeft.
Het is niet te hopen dat men gaat rekenen met 14 dagen incubatietijd want dan zitten we hier nog een week. En als er gerekend zou gaan worden vanaf de laatste haven die we hebben aangedaan nog langer.
We kregen de verzekering dat er nog voldoende brandstof aan boord is. En wat ook heel belangrijk is: er is voor de komende dagen voldoende voedsel en drank aan boord.
Dat kwam tot uiting toen we vanavond voor het diner een glas Kir Royale kregen aangeboden.

Alfred

:-(

Hans

Wat een toestanden.
Dit hadden jullie zeker niet verwacht. Wie wel trouwens.
Nu even afwachten maar meer kunnen jullie niet doen.

Karin

Ja helaas weer voor jullie! Hier in NL worden we overspoeld met berichtgeving over jullie daar. Overal worden cruiseschepen in dat gebied geweigerd namelijk.

Ilse

Wat vreeslijk jammer voor jullie dat het zo loopt!
Ik heb net jullie te doen!

Herman Broenland

Vandaag hebben jullie de krant gehaald. In het Noord Hollands Dagblad een artikel over de Westerdam die over de zuidchinese zeeën zwerft met een kapitein die wanhopig een aangeheven zoekt. Ik hoop voor jullie dat het snel tot een goed einde komt zonder Corona?