On the road again !

Hongkong en het virus

We zijn donderdag met ca. 10 minuten vertraging vertrokken van Schiphol.We waren snel door alle soorten van controles heen en ook het instappen verliep redelijk snel.Het toestel zat niet heel vol, dat zal ook te maken hebben met het coronagevaar. De aankomst in Hongkong vond plaats enkele minuten voor de geplande tijd. Bij de paspoort controle was een schrijven opgehangen waarin de vraag werd gesteld of we misschien de laatste tijd nog in Wuhan waren geweest.Voor alle zekerheid werd de vraag ook nog eens gesteld door de dienstdoende ambtenaar. Hij bleek tevreden met ons antwoord en we mochten onze weg vervolgen. Aan boord hadden we al een vragenlijst ingevuld met daarin ook de vraag of we in Huwan waren geweest en of we ons niet ziek voelden. Tijdens het inleveren van bovengenoemd document werd op afstand en passant onze temperatuur genomen. Eindelijk was het moment daar dat we ons naar Hal 1, balie B01 konden begeven, want daar zouden we de chauffeur ontmoeten die ons naar het Travelodge hotel in de stad zou brengen.Bij de balie aangekomen werden we vriendelijk welkom geheten door de aanwezigen,maar niet door onze chauffeur, die stond gewoon buiten op ons te wachten zo bleek na een verhelderend gesprek.Zo'n gesprek voeren valt tegenwoordig ook niet mee, als beide gesprekspartners een mondkapje dragen.Wij als onervaren toeristen hebben nog de extra handicap dat als je iets in een email wilt laten lezen door het dragen van dat kapje je bril beslaat en je plotseling in een mistige wereld bent beland. En wat moet je dan doen? Je bril afzetten of het kapje afdoen? We zijn er nog niet uit. Ook bij het inchecken van het hotel werd onze temperatuur genomen. Maar toen konden we dan eindelijk op een comfortabel bed ploffen. We hebben er enkele uren doorgebracht. Lang geleden hadden we kaartjes gereserveerd voor het bijwonen van een Chinese Opera voorstelling. Dus op naar het Sunbeam Theater.... Daar aangekomen mochten we vernemen dat de voorstelling gecanceld was. Zonder opgaaf van redenen kregen we ons geld terug. Natuurlijk hadden we kunnen verwachten dat i.v.m. het virus dergelijke evenementen worden afgelast. Maar misschien was het ook wel zo elegant geweest om even een mailtje te sturen.

Alfred

:-)

Ilse

Nou nou, jullie ondervinden toch wel enige gevolgen van het coronavirus!
Maar veiligheid voor alles natuurlijk!
En fijn... dat jullie zoveel van Japan gaan zien . Heel veel plezier

Kitty Vallatos

Ik heb aan jullie gedacht toen we het nieuws hoorden van de Corona virus. Kan me voorstellen dat zo'n mondkapje vervelend is, maar safety first! Wens jullie een prachtige reis door Japan. Groetjes