On the road again !

28 NACHTEN COLLECTORS’ CRUISE JAPAN, TAIWAN EN CHINA

Op 30 januari is het zover, dan vliegen we per KLM, non stop, naar Hongkong.

We komen daar op 31 januari aan, er is voor een nacht een hotel gereserveerd.

We laten ons op 1 februari naar de Kai Tak Cruise Terminal vervoeren. Daar hopen we de ¨Westerdam¨ aan te treffen het, schip van de Holland America Line waarop we al meerdere keren te gast zijn geweest.

Zo hebben we in 2016 een cruise naar/in Alaska gemaakt en in 2017 een cruise in de Middellandse Zee.

In de avond van de eerste februari gaan de trossen los en begint een reis die 4 weken zal gaan duren.

Tijdens deze 4 weken doe we de volgende landen aan :

China, Filipijnen, Japan, Taiwan en Korea.

In totaal doen we 17 plaatsen aan in de verschillende landen.

We gaan proberen in alle plaatsen een excursie te doen.

In Sjanghai en Beijing zijn we in het verleden al eens geweest en hebben we al de hoogtepunten van de steden kunnen zien. Maar wie weet is er nog iets te boeken als we ter plaatse zijn .

De cruise eindigt op 29 februari in Sjanghai. Ook daar blijven we een nacht omdat we net te laat arriveren om op die dag nog naar huis te vliegen.

In eerste instantie hadden we een 2 weekse cruise in optie staan. Maar toen we de route nog eens bestudeerden vonden dat we wel heel weinig plaatsen in Japan zouden aandoen. En waar het ons om ging is zoveel mogelijk van Japan te zien. De cruise die aansluitend was aan de cruise die in optie stond deed meerdere plaatsen in Japan aan. Dus moesten we de keuze maken, of de cruise boeken die meer plaatsen aandoet in Japan, of beide cruises boeken en op die manier alles wat mogelijk is te zien krijgen van Japan. We hebben voor de laatste mogelijkheid gekozen en blijven dus 4 weken aan boord.

Er zijn intussen een paar wijzigingen in de route aangebracht, zo zouden we in Keelung (Taiwan) een dag blijven, dat is nu veranderd in 2 dagen.

Een dag in de haven van Qingdao (China) is veranderd in een dag op zee. We blijven een nacht langer in Beijing.

Een dag nadat we we een excursie hadden geboekt in Naha (Japan) zagen we op het journaal dat in die stad een eeuwenoud kasteel door brand was verwoest..

En ja, u raad het al, de excursie ging juist naar dat kasteel. Na het uitwisselen van enige E-mails hebben we de vooruitbetaalde kosten voor de excursie terug gestort gekregen.

Enkele dagen geleden hebben we kunnen vernemen dat er in de buurt van Manilla een vulkaan is uitgebarsten. Manilla is de eerste haven die we aandoen op 3 februari.

We hebben daar een citytour geboekt. Hopelijk hebben we dan geen last meer van de onrustige vulkaan. We gaan er van uit dat de tour gecancelled gaat worden als de weersomstandigheden te slecht zijn om de tour te doen.

We zijn druk met het voorbereiden van de reis, natuurlijk zijn de cruise en de vluchten geboekt.

Ook de hotels voor en na de cruise zijn besproken.

Alleen voor China hebben we een visum nodig, het aanvragen daarvan heeft ons vele hoofdbrekens opgeleverd.

Online konden we een vragenlijst invullen, in deze lijst werden de meest onmogelijk vragen gesteld.

Zo moesten de werkgevers inclusief contactpersoon en telefoonnummers worden opgegeven. Ook was men geïnteresseerd in de genoten opleiding en het saldo van de bankrekening.

Na het beantwoorden van, naar onze mening, nog meer niet ter zake doende vragen was de vragenlijst dan eindelijk klaar. We hebben een afspraak gemaakt bij het Chinese Visa Application Service Center in Den Haag om daar de papieren, pasfoto`s, paspoorten e.d. in te leveren. E.e.a. had ook per post kunnen geschieden, maar Ingrid moest er sowieso heen om haar vingerafdrukken te laten nemen. Ik ben daarvan vrijgesteld omdat het nemen van vinger afdrukken alleen noodzakelijk is voor personen jonger dan 70 jaar.

En zo heeft ouder zijn dus ook voordelen.

Intussen zijn we al zover dat we de spullen hebben ingeleverd.

Het nemen van de vingerafdrukken van Ingrid was nog een heel gedoe, de vingers moesten op een apparaatje met een glazen plaatje worden gelegd, de vinger afdrukken zouden dan op een beeldscherm te zien moeten zijn. Maar dat wilde maar niet lukken.

Na talloze pogingen ging een medewerker er zich mee bemoeien door op Ingrid haar hand te gaan leunen, na talloze pogingen had ook dat geen effect.

Of het nemen van de vingerafdrukken uiteindelijk gelukt is zullen we nooit weten, maar we hebben intussen wel de visa in huis.

En nu moeten we alleen nog maar de dagen voor vertrek aftellen en de koffers pakken.

Norms

Hoi luitjes, wat een voorbereidingen. Weer tot in puntjes geregeld. Coedvte weten wat betreft een visum voor China. Nu gaan voorschieten.???

Kitty Vallatos

Hallo Ingrid en Rob; Julie hebben mijn juiste email ontdekt zie ik, het was een nummertje verkeerd.
Mokum61 i.p.v. Mokum62. Jullie reis ziet er fantastisch uit, maar wat een gedoe voor dat het zover was.
Ik wens jullie heel veel plezier en kijk uit naar de verhalen en fotos. Groetjes

Jeanine

Jullie mail is goed ontvangen . Kees en ik wensen jullie weer een geweldige reis en wij kijken uit naar de jullie verslagen en foto’s groet