On the road again !

Svolvaer 2

We hebben over de hotels waar we verblijven niets te klagen. Alle hotels zijn comfortabel en met name de ontbijten vinden we erg goed en zeer gevarieerd.

We hebben lang gedacht dat het ontbijt dat we eens nuttigden in Bangkok, in het Amari Hotel, alles sloeg, maar het ontbijt dat we vanmorgen in het Thon Hotel in Svolvaer hebben genuttigd komt met stip binnen op een eerste plaats.

In Bangkok hadden we o.a. de keuze tussen een complete hamburger en nasi goreng, diverse Chinese en Japanse gerechten en verder alles wat je maar bedenken kunt.

Wat we vanmorgen kregen voorgeschoteld was te veel om op te noemen, maar ik ga het toch proberen:

diverse worst en ham soorten, kazen, zalm in verschillende uitvoeringen, haring in verschillende dressings. En ga zo maar door. Als klap de vuurpijl zagen we bij het verlaten van het restaurant een vitrine die ons nog niet was opgevallen. Uit de Noorse tekst konden we opmaken dat het Italiaans ijs was gemaakt op de Lofoten manier. De dame achter het buffet greep al naar een ijstang om ons van een ruime portie te voorzien. Daarvoor hebben we echter vriendelijk bedankt, er zijn grenzen, en morgen is er gelukkig nog een dag.

We hebben om de spijsvertering een beetje op gang te helpen een stukje door het stadje gelopen en hebben bij de plaatselijke touroperator navraag gedaan over de tour die we later die dag zouden gaan maken. Hij verwachtte ons om ca. 3 uur voor een ribboat safari.

Daarna zijn we nog naar Henningsvaer gereden, een vissershavenplaats waar het leven lijkt stil te staan.

Toen was het tijd voor de RIB boat tour (RIB = rigid inflatable boat).

Na een korte incheck en het lezen van de veiligheidsinstructies was het tijd om aan boord te gaan. We waren met ca. 10 personen, vogels van diverse pluimage. Ook het Nederlandse stel dat we hadden ontmoet tijdens de eland safari in Rovamieni waren er weer bij.

De boot joeg, na later bleek, met een snelheid van 42 km. per uur over het water.

Plotseling werd de boot stil gelegd, een teken dat er wat te zien was, en ja hoor, we kregen een adelaar in het vizier. Het dier kwam zo dicht bij de boot dat het redelijk gemakkelijk te fotograferen was.

We kregen uitleg over de vogels en over de mensen die op de afgelegen plaatsen wonen.

Het was een mooie tour, jammer dat het weer een beetje tegenviel. Ondanks de verstrekte thermo kleding zijn we toch een beetje nat en koud geworden.