On the road again !

Vuokatti

Toen we gisteren in Helsinki wakker werden regende het hard.

Na een uitgebreid ontbijt, waar we ons vooral aan diverse soorten vis tegoed deden, vertrokken we met een mager zonnetje aan de hemel.

Later zou het bijna onbewolkt worden en werden temperaturen van 22 graden bereikt.

In Jyväskylä hebben we door het moderne centrum gewandeld en koffie gedronken.

De rit naar Kuopio ging deels over snelwegen waar de maximum snelheid van 120 km. per uur was.

Maar er waren ook grote stukken waar slecht 80 km. per uur gereden kon worden.

Het is dus een lange rit geworden, gelukkig maakte het prachtige uitzicht veel goed. Natuurlijk zijn we door bosrijke gebieden gereden die werden afgewisseld door het zicht op de meren waar Finland zo rijk aan is.

Na een rit van een kleine 400 km. kwamen we aan in Kuopio. Aan de oever van een meer zagen we diverse oude schepen liggen die dienst deden als passagiersschip. Er werd op diverse billboards aangekondigd dat ze om 7 uur `s avonds zouden afvaren voor een dinnercruise. Omdat alles slechts in het Fins te lezen was konden we er niet uit opmaken of dit ook voor vandaag (Pinksteren) gold.

Navraag bij diverse voorbijgangers leverde geen resultaat.

Later, bij inchecken in het hotel zou blijken dat alle afvaarten waren gecancelled.

Dus, vandaag geen dinnercruise.

Vandaag hadden we slechts 180 km. te overbruggen.

Een groot gedeelte van de rit voerde ons door een Nationaal Park. Het park hebben we niet kunnen bereiken, de toegangsweg die we konden vinden was ongeplaveid. Door eerdere negatieve ervaringen met ongeplaveide wegen hebben we besloten maar door te rijden naar Vuokatti.

Voor we daar arriveerden was er nog de mogelijkheid een huskyfarm te bezoeken.

We werden er vriendelijk ontvangen door de eigenaar en zijn vrouw. Zij lieten ons weten dat het helaas niet mogelijk was om vandaag een grote tour te doen, maar als we genoegen namen met een rondleiding kon dat wel gerealiseerd worden. De rondleiding zou dan gedaan worden door de Nederlandse stagiaire Ansje. Nou daar hadden we oren naar, dus gingen we met Ansje op pad.

Er bleken zich ruim 90 honden in de diverse hokken te bevinden, allemaal even opgewonden.

We kregen het nodige over de dieren te weten en we mochten sommige dieren voeren.

En nu zijn we in het hotel waar we een prachtig uitzicht over een meer hebben.

Morgen gaan we naar de plaats waar de Kerstman resideert, dat komt in een volgend relaas aan de orde.

Vancouver Al

Looks a lot like northern Canada there ?

Robert van Rookhuizen

Ja, dat vonden wij ook al, Al

Karin

Prachtig verhaal weer. En jammer dat jullie geen husky tocht konden maken! Komt dat door het seizoen?