On the road again !

Seoul 4

Seoul, vrijdag 15 maart 2019

Gisteren hadden we niets gepland staan. We zijn na het ontbijt een stuk de straat afgelopen waar aan het hotel gelegen is. Zo kwamen we bij de tourist info terecht. Daar kregen we een kaart uitgereikt van de omgeving en een beknopte omschrijving van wat er in de buurt te zien en beleven was.

Omdat we in de avond een voorstelling hadden geboekt besloten we uit te gaan zoeken waar het theater zich bevond, we hadden al op her internet gelezen dat het nogal moeilijk te vinden was.

Om een lang verhaal kort te houden, we hebben het in het geheel niet gevonden en besloten `s avonds maar een taxi te nemen.

Inmiddels waren we al een aardig stuk van het hotel verwijderd geraakt, zover dat we in de buurt van de Space Tower kwamen. We besloten dat stukje ook nog maar door te lopen.

Toen we aan de voet van de heuvel aankwamen waarop de spacetower is gebouwd werd ons d.m.v. een bord de mededeling gedaan dat de cablecar die naar de voet van de toren zou moeten rijden wegens onderhoudswerkzaamheden niet te gebruiken was.

Dus moest er naar alternatief vervoer gezocht worden, lopen was geen optie daarvoor was de afstand te groot en natuurlijk ook nog eens heuvel op. We hebben diverse taxi`s aangehouden maar er was er niet één die ons naar boven wilde brengen. Wel stond er een shuttle bus die blijkbaar naar boven ging, er was geen chauffeur te vinden maar de deur stond open dus we hebben plaatsgenomen op de stoeltjes die in een kleuterklas niet zouden misstaan.

Na verloop van tijd stapten er meer mensen in waaronder ook de chauffeur, de bus begon te rijden..... de heuvel af. Na een kort ritje door de stad kwamen we dan toch bij de toren aan en konden we na het aanschaffen van de kaartjes de lift naar boven nemen.

Ook hier was het uitzicht overweldigend, door het heldere weer konden we kilometers ver kijken en zagen we hoe ver de stad Seoul zich uitstrekt.

Voor de terugreis probeerden we weer een taxi te nemen maar ook deze keer lukte dat niet.

Het werd een helse wandeling om terug in het hotel te komen,we hebben onderweg een koffiestop in gelast om even op adem te komen.

Voor we naar de voorstelling vertrokken hebben we in het hotel iets westers gegeten. Een welkome afwisseling na het vele exotische eten wat we de laatste weken hebben genuttigd.

En toen was het tijd om naar de voorstelling ¨Nanta¨ te gaan, we hebben al maanden geleden kaartjes geboekt. Er waren veel positieve beoordelingen te lezen en de show draait al jaren.

Bij de concierge van het hotel dachten we even een taxi te regelen, maar dat ging nog niet zo eenvoudig als we dachten. Met veel omhaal en met behulp van een plattegrond legde hij ons uit dat het theater zich in voetgangers gebied bevond en we beter konden gaan lopen. We lieten weten dat we daar anders over dachten en het toch wel plezierig zouden vinden als hij een taxi zou roepen. Aldus geschiedde. En zo werden we een paar minuten later afgezet op een plek waar een avond markt gaande was. Nu wisten we wel waar we zijn moesten, na nog een keer navraag doen stonden we voor het theater en kon het feest beginnen.

De Nanta show is eigenlijk van alles wat, er wordt muziek gemaakt door met lepels en messen op potten en pannen te slaan, er is acrobatiek en dans.

En er is humor, Koreaanse humor dan, we konden er geen touw aan vast knopen.

We vonden de show heel leuk, in ieder geval heel vrolijk.

Hier is een trailer van de show te zien.

Vandaag zijn we naar een museum in buurt gelopen waar we alles te weten kwamen over de geschiedenis van het land en met name die van de laatste 100 jaar.

Omdat we om 2 uur mochten uitchecken i.p.v. om 12 uur zijn we daarna de koffers gaan pakken en hebben die in bewaring gegeven. We nemen om ca. 5 uur de bus naar het vliegveld waar we hopen dat onze vlucht om 20.55 uur vertrekt naar Taipei. Daar hebben we 2 uur de tijd om over te stappen voor de vlucht naar Schiphol.

We hebben een prachtige reis gemaakt, we hebben heel veel gezien en meegemaakt.

We hebben met diverse culturen en mensen kennis gemaakt.

Eigenlijk hebben we niets negatiefs ervaren of het moet een lift zijn die stil bleef staan of een taxichauffeur die op de verkeerde plek stond te wachten.

De verzorging aan boord van de ¨Noordam¨ was top, zoals we dat van Holland America Line gewend zijn. De excursies die we hadden geboekt in Taipei en in Seoul waren goed verzorgd en hebben geheel aan onze verwachtingen voldaan.

Vooral de persoonlijke aandacht van de gidsen hebben we als heel positief ervaren.

Norma

Goede vlucht terug, ik heb genoten van alle verhalen en jullie prachtige foto's.

Kitty Vallatos

Welkom Thuis! Ik neem aan dat jullie nu wel even zullen gaan uitblazen na deze fantastisch reis -- jullie hebben werkelijk enorm veel gezien en gedaan en ik heb met veel plezier meegereist.
Till the next adventure. Groetjes