donderdag 13 februari 2020
donderdag 13 februari 2020
Vanmorgen rond 7 uur ging het anker er onder. We hadden zicht op de stad Sihanoukville (Cambodja).
En toen begon het grote wachten.
Er werd een ponton naast het schip geplaatst en er meerde een scheepje af dat waarschijnlijk de nodige autoriteiten aan boord bracht .
Even daarna werd iedereen verzocht zijn paspoort in te leveren teneinde te worden voorzien van een visum. Wat later konden we weer naar de hut want daar lag een gezondheids verklaring gereed om te
worden ingevuld. Later in de middag konden de paspoorten weer worden afgehaald.
Intussen was het nog steeds niet bekend wanneer we zouden afmeren in de stad. Over vliegtickets werd in het geheel niet gerept.
Maar toen, tegen de avond kwam er beweging in het schip en voeren we naar de pier in de stad. En daar liggen we nu, We mogen nog niet van boord.
Nadere mededelingen volgen.
Maar wanneer ?
In Time Magazine was te lezen dat de Westerdam inderdaad enkele dagen geleden onderweg was naar Guam. Maar ook dáár wilde men het schip niet ontvangen.
Vietnam !?
Update 12 februari
Tijdens het diner zagen we plotseling het marine schip achter de Westerdam wegdraaien.
Vrijwel direct daarna schalde de inmiddels vertrouwde stem van Vincent Smit door de speakers. Het werd een heel verhaal maar het komt er op neer dat het schip de koers 180 graden verlegd en koers
zet naar Sihanoukville in Cambodja, Daar zijn we morgenochtend om 7 uur. Als er vluchten zijn geregeld gaan we van boord en vliegen naar Vietnam, en vandaar naar huis.
Het kan dus nog wel even duren voor we van boord kunnen, en wanneer we thuis zÃjn is al helemaal een groot vraagteken.
We gaan nu druk in de weer met het om boeken van de vlucht en taxi etc.
Woensdag 12 februari 2020
Woensdag 12 februari 2020
Vanmorgen was er een crew's farewel show in het theater.
Zo'n show is er altijd als een cruise op zijn eind loopt, al is daar nu weinig over te zeggen.
Er stonden enkele honderden bemanningsleden op het podium, de entertainment director en de maitre d 'hotel hielden een toespraak en brachten natuurlijk de huidige situatie waarin we verkeren ter
sprake. Het werd een emotioneel gebeuren, beide sprekers hielden het niet droog.
Vanmiddag tijdens een filmvoorstelling nam de kapitein het woord, de situatie is nu als volgt:
We zijn onderweg naar een ankerplaats bij een eiland waar van ik de naam niet verstaan heb. Het eiland ligt 27 mijl van de plaats waar we eerst zouden heen gaan.
Als we daar zijn aangekomen wordt er proviand en brandstof ingenomen en wachten we verdere ontwikkelingen af.
Op het eiland is een marine basis.
We worden nu al enkele uren begeleid door een marine vaartuig dat aan bakboord gelijk met ons op vaart.
dinsdag 11 februari 2020
dinsdag 11 februari 2020
We zijn de dag goed begonnen met wederom een "sunrise stretch" en omdat we toch in de buurt waren hebben we als coolingdown een stukje gefietst cq hard gelopen.
Na het ontbijt hadden we tijd om de administratie bij te werken, er moest opnieuw een taxi besteld worden vanaf Schiphol en we proberen goede stoelen te reserveren voor de terugvlucht.
Want....... We vliegen op vrijdag 14 februari om 12.15 uur naar huis vanaf Bangkok.
Tenminste, dat dachten we.
In de ochtend kwam de brenger van het slechte nieuws weer aan het woord.
Anutin Charnvirakul de Thaise minister van volksgezondheid schijnt op Facebook een bericht geplaatst te hebben waarin hij aangeeft geen toestemming gegeven te hebben aan HAL om de Westerdam te
laten afmeren in Bangkok.
We blijken dus wederom niet welkom te zijn.
Er wordt op hoog niveau overleg gepleegd om het schip toch te laten afmeren in Bangkok .De Nederlandse en Amerikaanse regering schijnen hierin ook een rol te spelen.
De beeldschermen laten nog steeds zien dat we richting Bangkok gaan, maar het blijft gissen en afwachten, van de kapitein hebben we niets meer vernomen.
We lazen net in de krant dat de Thaise overheid wel toestemming heeft gegeven om voedsel en medicijnen aan boord te brengen.
Ook mag er gebunkerd worden.
We wachten het maar weer af.
10 februari 2020
maandag 10 februari 2020
Vanmorgen om 9 uur begon in de theaterzaal een live verslag van de oscar uitreikingen in Hollywood. Er was een groot beeldscherm geplaatst waarop de uitzending te volgen was.
Er was een ontbijt in buffetvorm.
En zo hebben we, met af en toe een hapje en drankje tot ons nemend, de ochtend doorgebracht. We werden nog een keer gestoord door een mededeling van de kapitein. Hij meldde dat er niets te melden
viel. Vanmiddag hopen we meer te weten te komen.
Kijkend op de beeldschermen is te zien dat er niet meer richting Singapore gekoerst word, maar dat de koers nu meer westelijk is.
Dat zou er op kunnen duiden dat we richting Bangkok gaan.
Inmiddels is het even na 4 uur.
De kapitein heeft gesproken, en mijn vermoeden was juist, we zetten koers naar Bangkok.
We verwachten daar donderdag aan te komen
Voor die tijd moeten er nog enkele acties worden ondernomen. Als eerste gaan we straks in de rij staan om onze temperatuur te laten checken. Dan moet ook weer een soort gezondheidsverklaring worden
ingevuld.
We krijgen op korte termijn een formulier uitgereikt waarin we onze wensen omtrent de thuisreis kunnen kenbaar maken.
Dus eindelijk weten we, wat het einde van de cruise betreft, waar we aan toe zijn.
Hoe de vlucht geregeld gaat worden zullen later wel horen.
Hopelijk kan dit in een volgend bulletin vermeld worden.
zondag 9 februari 2020
zondag 9 februari 2020
Vanmorgen werden we om 06.15 uur wakker.
Dit was mede te danken aan het feit dat vannacht de klok een uur was terug gezet.
Omdat we toch wakker waren besloten we om 7 uur te gaan meedoen aan de "sunrise stretch" in het fitness center op dek 9. Het bleek een mix te zijn van gymnastiek en yoga.
Aansluitend aan deze les was er een yogaklas. Omdat we al ruim een week niets aan yoga hadden gedaan besloten we te blijven liggen op de matjes en de volgende les ook te volgen. Het heeft ons goed
gedaan.
Rond 10 uur nam de kapitein weer het woord.
We werden er iets wijzer maar niet vrolijker van.
Er zijn onderhandelingen gaande met de autoriteiten van 2 havensteden . Deze besprekingen zijn in een ver gevorderd stadium. Helaas kan er vandaag geen beslissing worden genomen omdat het zondag is
! Morgen om 4 uur hopen we te horen te krijgen welke haven we gaan aandoen en hoe het geregeld gaat worden met de thuisreis.
Uitgaande van de koers die we nu varen zou het goed kunnen zijn dat we in Singapore uitkomen.
Even na het ontvangen van dit bericht ging de telefoon in de hut en werd ons gevraagd of we ook nog maar de "Mariners Reception" gingen. We hadden hier een uitnodiging voor ontvangen maar gezien de
omstandigheden hadden we eigenlijk niet veel zin in en wisten ook niet wat er van moesten verwachten.
Maar toen werd verteld dat we op de eerste rij van het theater moesten plaatsnemen begrepen we dat er iets bijzonders gaande was. En dus, nadat we op eerste rij hadden plaatsgenomen en een glas
Prosecco hadden genuttigd, werden we na een speech naar het podium geroepen om daar een bronze medaille uitgereikt te krijgen. Die hadden we verdiend door 100 dagen aan boord van een HAL schip door
te brengen.
Er werd een foto gemaakt door de boordfotograaf.
Daarnaast was er ook een "Mariniers Lunch" met alweer Prosecco.
's Middags zijn we eerst naar een optreden geweest van de Filippijnse crew. Daarna naar een optreden van 2 pianisten dÃe gemakkelijk mee te zingen deuntjes speelden .
We hebben 3 rondjes over het promenade gelopen voor het tijd was om aan te schuiven voor het diner. En weer kregen we een aperitief aangeboden. Ditmaal in de vorm van een prima champagne.
We hebben de dag afgesloten met nog meer muziek.
.
zaterdag 8 februari 2020
zaterdag 8 februari 2020
Vanmorgen om 9 uur kregen we de reeds gisteren aangekondigde update.
De update bestond er uit dat er niets nieuws te melden was, men is nog in onderhandeling.
Om 12 uur kregen we het bericht dat er geen verandering was, maar dat er binnen 2 uur misschien iets te melden was.
En zo geschiedde, om 2 uur werd ons vriendelijk doch dringend verzocht het paspoort in te leveren, daarbij kregen we een formulier uitgereikt dat we moesten invullen.
De belangrijkste vraag in die lijst was: Bent u de laatste 2 weken in China geweest?
Als alle paspoorten zijn gescreend worden de uitkomsten doorgespeeld naar het land dat ons misschien gaat ontvangen. Welk land dit is werd nog niet bekend gemaakt.
Wel werd duidelijk dat we er niet voor volgende week aankomen.
vrijdag 7februari 2020
vrijdag 7 februari 2020
Gisterenavond stopte tijdens het diner de muziek weer. En dat bleek wederom geen goed teken te zijn. De haven waar we vanmorgen hadden moeten afmeren kan ons niet ontvangen omdat er niet voldoende
medisch onderlegd personeel is om ons op de aanwezigheid van het corona virus te controleren.
Dus zou de volgende bestemming Naha (Japan) moeten zijn.
Maar .......vanmorgen rond 7 uur werden we via de luidsprekers gewekt door de inmiddels bekende stem van onze kapitein, de brenger van slecht nieuws.
De mededeling was kort en hevig: Ook de haven van Naha wil ons niet ontvangen. Zo ook andere Japanse havens die we zouden aandoen. En dus.......wordt de cruise gecanceld, niet alleen voor diegenen
die op 15 februari van boord zouden gaan, maar voor diegenen die tot 29 februari zouden blijven. Wij dus. Op een later tijdstip krijgen we te horen waar we heen gaan en waar we van boord kunnen om
maar huis te vliegen.
Tijdens het ontbijt was het merkbaar dat het schip geen rechte koers meer voer maar een minimale bocht aan het varen was.
Wat later toen we op een beeldscherm keken waar alle wetenswaardigheden over schip, koers, weer etc. te zien zijn zagen we dat de noordelijke koers was veranderd in een koers zuid zuid west .
Er begon een geanimeerde conversatie met medepassagiers, er werd gegist naar waar het schip onderweg zou kunnen zijn, de meeste stemmers dachten dat het Guam zou kunnen zijn, een eiland waar we
zouden kunnen aankomen als we deze koers aanhouden. Het eiland is deel van de Hawaï eilanden en is Amerikaans grondgebied. Bovendien is er een militaire basis met een vliegveld. Het zou ongeveer 4
dagen varen zijn naar Guam. Voor het moment kunnen we alleen maar afwachten, er zijn onderhandelingen gaande met de US en Nederlandse autoriteiten.
Inmiddels is het avond geworden en hebben we een update mogen ontvangen.
De koers is gewijzigd , We varen nu een ZW koers. Guam is dus niet langer een optie, het zou nu b.v. Singapore of Bangkok kunnen worden, al weet ik niet zeker of Singapore de grenzen al dan niet
gesloten heeft.
Het is niet te hopen dat men gaat rekenen met 14 dagen incubatietijd want dan zitten we hier nog een week. En als er gerekend zou gaan worden vanaf de laatste haven die we hebben aangedaan nog
langer.
We kregen de verzekering dat er nog voldoende brandstof aan boord is. En wat ook heel belangrijk is: er is voor de komende dagen voldoende voedsel en drank aan boord.
Dat kwam tot uiting toen we vanavond voor het diner een glas Kir Royale kregen aangeboden.