On the road again !

Bremen

Op maandag moest het laatste stukje door Noorwegen gereden worden, van Beitostolen naar Oslo.

De oorspronkelijke reis die we geboekt hebben zou in Oslo eindigen met het aan boord gaan van een schip van de Stenaline.

Wij hebben er echter voor gekozen om een extra dag in Oslo te blijven.

In Oslo aangekomen zijn we direct naar het Vigeland Museum gereden. We hadden begrepen dat het vinden van een parking in Oslo het grootste probleem zou worden, echter bij het museum aangekomen , bleek dat we voor de deur ,weliswaar betaald, konden parkeren.

Maar..... het museum bleek gesloten op maandag. Gelukkig was het nabij gelegen Vigeland Park wel geopend.

In het park staan 212 stenen en bronzen beelden van de kunstenaar Gustav Vigeland. De beelden zijn gemaakt tussen 1907 en 1942.

Veel beelden symboliseren de kringloop van het menselijk leven. Onderaan de brug is de ontwikkeling van een embryo tot een kleuter te zien, terwijl rondom deMonolittenalle levensstadia van de mens te zien zijn. Op de monoliet zelf staan op elkaar klimmende menselijke figuren afgebeeld.Dit complex is een monumentale verzameling figuren uit brons en steen. Het beeldenpark is ontstaan in de jaren 1923 tot 1943

Ook is er een prachtig aangelegde tuin en zijn er diverse gelegenheden om van een drankje en hapje te genieten, in dit geval in een stralend zonnetje. We hebben er dan ook graag gebruik van gemaakt.

Vanaf het park was het ca. 5 km. rijden naar het hotel, we hebben er een uur over gedaan. De hele stad zat, en zit waarschijnlijk elke dag, dicht. Er waren diverse wegomleggingen en versmallingen, op sommige punten stond de politie een poging te doen het verkeer in goede banen te leiden.

Toen we in het hotel aankwamen werd ons medegedeeld dat we zojuist de parking voorbij gereden waren en ons dus nogmaals in de heksenketel konden storten.

Ook kregen we te horen dat er tot de volgende ochtend geen warm water op de kamer zou zijn.

Op de kamer konden we voorts vaststellen dat het internet niet werkte, bij navraag bleek dat men er alles aan deed om dit te verhelpen..

Thon Hotel Opera zouden we geen aanrader willen noemen.

In de avond hadden we een Norwegian Cruise on the Fjords geboekt.
We wilden er met de auto heen als er een parking was of anders een taxi nemen. De vertrekplaats lag (met de auto) op ca. 5km. van het hotel.

Het bleek echter ook mogelijk om er te voet te komen, dat zou 20 minuten lopen zijn.

Die 20 minuten bleken er in ons tempo 40 te zijn, maar we liepen langs een mooie route.

Het schip bleek een zeer antiek zeilschip te zijn, er waren naar schatting 180 personen van diverse nationaliteiten aan boord. En al die mensen gingen, net als wij, genieten van een Noors buffet.

Dat buffet bestond uit : garnalen, brood, boter en mayonaise.

We mochten (moesten) zelf opscheppen en dat hebben we dan ook diverse keren gedaan.

Al etend hebben we zo een groot gedeelte van de kustlijn van de Oslofjorden aan ons voorbij zien glijden. En omdat we na afloop nog ruim een half uur moesten lopen om weer in het hotel te geraken konden we en passant de teveel ingenomen calorieën verbranden.

De volgende dag hadden we nog tot laat in de middag de tijd om wat van de stad te zien.

We hebben door het centrum gelopen en het parlement en het koninklijk paleis gezien.

Om 13.00 uur hadden we een tour in de Opera van Oslo geboekt, precies op tijd want het was gedaan met het mooie weer en de regen viel gestaag. Het was een zeer interessante rondleiding. We kregen veel van het gebouw te zien, vanaf het balkon met uitzicht op het podium waar men druk bezig was een voorstelling voor te bereiden. Later mochten we backstage en op het podium. We zagen de kleedkamers en de oefenruimtes van het ballet.

En nu zijn we in Bremen.

We hebben er voor gekozen niet de laatste 1000 km. in een dag te rijden.

En dat is maar goed ook, hoewel we een gedeelte van de rit meer dan 130 km .per uur konden rijden hebben we ook verschillende keren stil gestaan.

Vanmorgen om 07.15 uur konden vanaf de ¨Stena Saga¨ vertrekken in Frederikshavn en we waren pas om 14.30 uur in Bremen.

Daar zijn we nog wel even de stad in geweest en hebben een stadstour gedaan. Na een smakelijke maaltijd en een zo mogelijk nog smakelijker biertje zitten we nu bij te komen van de vermoeienissen en de warmte.

Morgen gaan we de laatste 398 km. naar huis rijden.

Ron en Joke

Weer genoten van jullie mooie foto's en reisverslag. Hele goede reis terug en tot gauw.