On the road again !

Mosjoen

Gisteren moest er als eerste een stukje gevaren worden, vanuit de stad waar we 2 dagen waren verbleven vertrok de veerboot naar Skutvik.

De tocht duurde ca. 2 uur. We hebben aan boord zitten praten met een paar Nederlanders die in een groep van 36 personen in een bus ongeveer dezelfde route afleggen als wij.

Alleen doen zij er 2 weken over en wij hebben er 3 weken voor uitgetrokken.

De bus vertrekt vroeg in de morgen en het is voorgekomen dat de groep `s avonds om 9 uur aan het diner zat.

Dat lijkt niet echt heel ontspannend.

In Fauske aangekomen zijn we op zoek gegaan naar het Folk Museum. En na enig zoeken hebben we dat ook gevonden. Het ligt in een parkachtige omgeving aan een fjord. Er zijn diverse huizen uit de jaren rond 1900 en ouder, die elders zijn afgebroken en hier opnieuw opgebouwd.

Toen we ons bij de receptie meldden bleek dat het museum nog niet geopend was, het seizoen begint pas volgende week.

Toch bleek er iemand zo aardig te zijn om ons rond te leiden. We kregen de huisjes te zien waarin de mensen woonden er er werd uitgelegd hoe de mensen leefden.

De mannen en vrouwen waren vele maanden van elkaar gescheiden, de mannen gingen naar de Lofoten om daar te vissen en de vrouwen bleven achter om op het land te werken.

Het hotel ligt vlakbij het centrum, we hebben daar gewandeld en wat gegeten.

Vanmorgen was het nog redelijk weer toen we vertrokken, ook toen we in het Arctic Center aankwamen regende het nog niet. Dus hebben we te voet de poolcirkel kunnen passeren.

In het center hebben we een mooie film gezien die de diverse seizoenen liet zienAls volgende stop hadden we Mo I Rana gepland. Onderweg daar heen viel de regen gestaag en moesten we de snelheid vaak aanpassen i.v.m. wegwerkzaamheden.

Hoewel het nog steeds regende waren we blij dat we de rit even konden onderbreken.

In het stadje gingen we op zoek naar het Moment Museum, we dachten het na wat zoeken gevonden te hebben, maar helaas, het was verhuisd en juist gisteren op een andere lokatie heropend.

We kregen het nieuwe adres en gingen daar maar weer naar op zoek.

Een expositie behelst de wegenbouw in de omgeving, en daar hadden we juist vandaag genoeg mee te maken gekregen.

Het hotel in Mosjoen is vlakbij het oude centrum. Er zijn diverse oude houten huizen in vrolijke kleuren. We konden net voor een volgende regenbui nog een wandeling door het centrum maken.

Karin

Volgens mij hebben jullie nu voor het eerst regen!

Ilse

Hopelijk hebben jullie de rest van de vakantie weer een zonnetje!