On the road again !

Honningsvag

Wat we gisteren vergeten zijn te vermelden :

Omdat we tijdens onze elandsafari nul elanden hebben gespot komen we in aanmerking om de helft van het door ons betaalde bedrag te laten terug betalen. Inmiddels is er een E mail uitgegaan met dit verzoek en hebben we ook bericht gehad dat het bedrag terug gestort is. Dat is pas aardig !

Vanmorgen wilden we een Sami museum gaan bezoeken als we in Noorwegen waren. Voor alle zekerheid even de recensies bekeken op Tripadvisor. En die waren zo slecht dat we besloten het museum in Inari te bezoeken voor we op pad zouden gaan. Het museum bleek vlakbij het hotel te zijn waar we gelogeerd hadden.

We hebben de exposities bekeken en een video gezien. De buiten expositie lag verspreid over een park. Er waren huizen te zien waar in de Sami (Lappen) hebben gewoond. Ook waren er diverse werktuigen die werden gebruikt om dieren in te lokken en zo te vangen.

Toen we de Fins / Noorse grens gepasseerd waren veranderde het uitzicht als bij toverslag.

De huizen hadden een andere uitstraling en het leek wel of de bossen ook anders waren.

Het verkeer is in beide landen verschillend dan we gewend zijn in Nederland.

Het is er vooral stil op de weg, vanmorgen hebben we in 75 minuten geen enkele auto ingehaald en zijn we ook niet ingehaald. Uit de tegengestelde richting hebben we wel enkele voertuigen gezien.

Aangekomen in Honningsvag besloten we door te rijden naar Nordkapp, ca. 30 km. Verderop.

We wilden dat eigenlijk morgenochtend doen. Maar we verwachtten in de middag betere weersomstandigheden te hebben dan vroeg in de ochtend.

Dus we reden in een schraal zonnetje naar de kaap, toen we een paar honderd meter van de ingang verwijderd waren reden we plotseling in een behoorlijk dichte mist. De temperatuur was gedaald naar 3 graden en er stond een akelig briesje.

We hebben eerst binnen een film bekeken en een lichtshow mee gemaakt.

Omdat het nog steeds mistig was zijn we snel naar de globe, het symbool van de kaap, gelopen.

Er was geen sprake van een uitzicht dus zochten we snel de warmte van de auto op om koers te zetten naar het hotel.

De foto`s bij dit verhaal zijn ¨geleend¨ van het internet

Karin

Goh dat is inderdaad mazzel zeg die halve terugbetaling!