On the road again !

Inari

Gisteren werden we rond 21.00 uur opgehaald bij het hotel om deel te gaan neen aan de Moose (Eland) Safari.

Er was nog een Nederlands stel in het busje aanwezig en er waren 2 Engels sprekende dames.

We hadden geen idee hoe lang de tour zou gaan duren, maar we verwachtten op zijn laatst rond middernacht terug te zijn. Dat pakte enigszins anders uit.

Onze, van origine, Engelse chauffeur en gids wist van alles over de dieren en hun territorium te vertellen.

Toen we de geasfalteerde weg verlieten en een bospad in reden bleek dat we al 50 km. van de stad verwijderd waren. We reden talloze paden in en zochten naar een plek waar de elanden zich zouden kunnen ophouden. Voorlopig echter zonder resultaat.

Aangekomen bij het ¨basecamp¨ kregen we te horen dat er eerst wat gegeten en gedronken moest worden voordat we verder konden gaan met de zoektocht.

Dus hebben we ons tegoed gedaan aan zeer smakelijke pannenkoeken en ander lekkers.

En verder ging het weer, we moeten bijna alle paden in de omgeving afgereden zijn.

Er werd verschillende keren gestopt omdat iemand dacht een eland te zien, maar dan bleek turend door de verrekijker dat het een vreemd gevormde boom of rotsblok was.

We hebben geen enkele eland gezien, de teller bleef steken op 3 hazen, een hett en enkele bijzondere vogels waarvan we de naam vergeten zijn.

Toen we voor het hotel werden afgezet bleek het 03.45 uur te zijn !

We hebben dan wel geen elanden gezien, het was wel een aparte ervaring, we hebben de hele nacht in daglicht gereden. De zon is niet onder geweest.

Gelukkig konden we nog een paar uur slapen want vandaag hadden we ook weer een rijk gevuld programma.

In Vikajärvi hebben we een stuk langs de wild kolkende rivier gelopen.

In Sodankylä zagen we de oudste Sai kerk van Lapland.

We bezochten Kultamuseo, het goudmuseum. Hier kregen we alles te zien en horen over de goudwinning in het verleden.

We hebben door prachtige bosrijke gebieden gereden en langs mooie meren.

Langs de weg zagen we 5 rendieren die zich geduldig lieten bekijken. Later zagen er nog meer in her grasland liggen.

En nu zijn we moe, na het lanceren van dit relaas gaan de ogen toe. Morgen, hoe kan het ook anders, belooft een drukke dag te worden. We komen dan op de plaats die we als een van de hoogte punten van de trip zien : de Noordkaap.

Karin

Wat een prachtige tocht weer! ?