On the road again !

Rovaniemi

Er stond een harde en koude wind toen we gisteren uit Vuokatti vertrokken.

De weg naar Rovaniemi, de volgende overnachtingsplaats, voerde weer door eindeloze bossen en langs talloze meren.

In Turkansaari bezochten we het openlucht museum. Het was eigenlijk een dorp waar vroeger de mensen woonden die in de houtbouw werkzaam waren.

Alles wat we zagen was in oorspronkelijke staat, we zagen de slaapzalen met stapelbedden, de keukens en eetzalen etc.

Tegen het middaguur waren we in Oulu, hier hebben we voormalige zoutpakhuizen en de oude markthal gezien, in een van de kramen was men vis aan het bakken en daar mochten we wat van proeven.

Verderop in Tornio bezochten we de oudste geheel houten kerk van Noord Finland.

Na het nuttigen van een rendierburger checkten we in in hotel Santa Claus. Alles ademt hier kerstman, ook in de zomer dus.

Vandaag stonden er 2 excursies op het programma, voor de eerste werden we in de ochtend opgehaald door Lorenzo, een jongen van Italiaanse origine die hier studeert en tijdelijk woont.

Hij nam ons mee naar Santa Claus Village , een attractie park ook weer geheel in het teken van kerstmis en de kerstman.

Er zijn meer van dit soort parken in de stad, maar dit is het enige dat in de zomermaanden geopend is.

Het was er volgens Lorenzo daarom toch nog behoorlijk druk. Er waren mensen van diverse nationaliteiten. En ze wilden allemaal met Santa Claus op de foto. Wij wilden dat eigenlijk niet maar het zat bij de prijs inbegrepen, dus vooruit maar.

En passant waren we ook de poolcirkel overgestoken, als bewijs daarvoor kregen we een heus certificaat uitgereikt.

Ook kregen we de gelegenheid de rendieren van de kerstman te voederen.

Als besluit hebben we samen met de gids genoten van een zeer smakelijke lunch.

Straks, om 21.00 uur worden we opgehaald om een eland safari te gaan doen.

Over deze bezigheid wordt u in een later stadium geinformeerd

Karin

Mooi relaas weer! En werd de schrijver ook weer als de Kerstman aangezien..?

Ilse

Wat erin leuke autenthieke dingen maken jullie mee!
Hebben geen last van de muggen?

Norma

Was de kerstman nog bij de tijd haha. Wel leuk hoor.