On the road again !

Helsinki

Gisteren hebben we de tijd genomen voor het ontbijt in Stockholm.

We moesten op zijn laatst om 15.45 bij de terminal zijn om in te checken voor de overtocht naar Helsinki.

We zijn het centrum van Stockholm in gereden om een parking te zoeken. We kregen hetzelfde gevoel dat we hadden toen we in Portland een parking zochten voor de camper, er was geen plekje vrij.

Na verschillende keren het zelfde rondje te hebben gereden hebben we de moed opgegeven en zijn we naar de ferry terminal gereden. Stonden we daar tenminste als eerste in de rij.

We hebben in de buurt een plaats gezocht, en gevonden, waar we koffie konden drinken en uit rusten van de toch wel pittige wandeling.

Bij de auto terug gekomen bleek dat men zojuist begonnen was met inrijden, we konden dus naadloos aansluiten.

Aan boord gekomen werden we aangenaam verrast door de daar aanwezige faciliteiten. Er waren talloze restaurants, bars en winkels in iets wat wel iets weg had van de Haagse Passage.

We hebben daar enige tijd verpoost en later met een daar aangeschaft biertje op het achterdek in de zon gezeten.

Vanmorgen waren we om 10 uur in Helsinki. Om 12 uur werden we verwacht aanwezig te zijn in een zaal teneinde een concert van de Finse componist Jean Sibelius bij te wonen.

Het concert werd gegeven in een mooi, statig, oud pand.

Er werd verteld over het leven en de werken van Sibelius en er werden foto`s en films bij vertoond.

We kregen een cd met werken van de componist en na het concert was er tijd voor een drankje en een praatje met de uitvoerende musici. We hebben het bij een drankje gehouden.

Omdat het nog steeds stralend weer was besloten we met de hop on/ hop off bus de stad te gaan bekijken. En zo hebben we in anderhalf uur een groot gedeelte van Helsinki aan ons voorbij zien trekken, gezeten op het open bovendek.

Bij het eindpunt aangekomen bleek dat men doende was het jaarlijkse Summer Carnival op te starten. We hebben het schouwspel, gezeten op de trappen van het stadhuis, met veel plezier gadegeslagen.

Ook hebben we een 4D film gezien waar in de mooiste plekken van Finland werden getoond.

We vlogen als het ware over het land en werden daarbij soms door elkaar geschud of met een geringe hoeveelheid water besproeit.

Als laatste hebben we ook nog een boot tocht gemaakt door de archipel van de stad.

Ditmaal ook weer gezeten op een zonnig bovendek.

Helsinki is, mede door het uitstekende weer een bruisende stad.
Overal zag je mensen zonnebaden of anderszins in de zon zitten.

Het was overal even druk, maar gezellig druk.

De vorige keer dat we in Helsinki waren, enige jaren geleden tijden een cruise, was het kil en druilerig. We waren toen heel snel uitgekeken.

Vandaag hebben we een mooie dag beleefd.

Ilse

Dat klinkt erg goed allemaal.
Geniet er maar van.
Heel veel plezier

Karin

Nou zo te horen de 2e keer Helsinki prachtig beleefd! Mooi hoor! ??

Wilma

Fijn dat het weer mee zit. Geniet van jullie vakantie and have fun. Hoop dat jullie mooie foto's van het noorderlicht kunnen maken.