On the road again !

Seoul 2

Seoul, dinsdag 12 maart 2019

Stella stond ons vanmorgen om 9 uur op te wachten in de lobby. Zij zou vandaag onze gids zijn tijdens de ¨Seoul full essential day tour¨. In het minibusje waar ze ons liet instappen bevonden zich al enkele mensen van diverse nationaliteiten. Zo was er een man uit de U.S. Een paar waarvan hij Japans was en zij Koreaans, een vrouw uit Londen die arts bleek te zijn. Een meisje uit de U.S.

En dan was er Stella, zij was pas weer woonachtig in Korea na een verblijf van 24 jaar in Djakarta.

Grappig zo`n club van diverse nationaliteiten en achtergronden.

Als eerste gingen we naar een Boeddistische tempel.

Daarna gingen we naar het Deoksugung Paleis, we hebben hier de diverse gebouwen bekeken en de wisseling van de wacht meegemaakt. Een prachtige gebeurtenis die helaas werd afgebroken toen het licht begon te regenen.

Omdat we al geruime tijd niets hadden gegeten, na en voortreffelijk ontbijt in het hotel, werd het tijd om een restaurant op te zoeken. Gelukkig had Stella dat voor ons geregeld.

We kwamen terecht in een klein restaurant in een achteraf straatje. Vooraf hadden we kunnen kiezen uit 3 gerechten. We hadden gekozen voor pork BBQ. Dat pork bleek achteraf een uitstekende kwaliteit rundvlees te zijn. E.e.a. werd op een gloeiende plaat gevleid te samen met diverse groente soorten. We mochten zelf de ingrediënten af en toe omdraaien en naar behoefte in ons rijstkommetje  doen belanden. Er waren ook voldoende bijgerechten voorhanden waaronder het zeer gewaardeerde kimchi, een gerecht van gefermenteerde koolsoorten.

In vroeger tijden, toen ik nog werkte, kwam ik regelmatig met Koreanen in aanraking, en als het even kon zorgde ik er voor dat ik tegen etenstijd in de buurt was. Daar heb ik al kennis gemaakt met kimchi, m`n collega`s verklaarden me voor gek dat ik  ¨dat spul¨ at.

Na de lunch werd en aangekondigd dat we naar een studio gingen, we hadden geen idee wat dat moest betekenen, maar daar zouden we snel achter komen.

We kwamen in een ruimte waar diverse Koreaanse kledingstukken aan rekken hingen, het was de bedoeling dat we ons in die jurken en kostuums zouden hijsen. Toen dat met de hulp van enkele zeer hulpvaardige dames was volbracht mochten we eerst elkaar fotograferen en werden we later door een echte fotograaf op de gevoelige digitale plaat vastgelegd.

Het resultaat van deze escapades kunt u bij dit relaas aantreffen.

Verder kregen we nog een historisch dorp in de buurt te zien en werden we een berg op gereden.

Vanaf de berg zagen we een andere berg en daar weer achter lag, op 50 km. Afstand, Noord Korea. Waar wij waren bevinden zich ook Zuid Koreaanse uitkijkposten.

Als afsluiting mochten we nog even door een winkelgebied wandelen, tijd voor ons om eindelijk een kop goede koffie te drinken.

En zo kwam er een einde aan een mooie dag, waarin we veel hebben meegemaakt en gezien, en vooral veel aardige mensen hebben ontmoet.